"Odvykání změní kuřákům život k lepšímu," říká Adam Kulhánek

Asi 80 % dospělých kuřáků si přeje přestat a asi třetina z nich se o to každoročně pokouší. Bez pomoci se ale závislosti zbaví jen 2 % z nich. Přinášíme ti odpovědi na všechno, co by tě mohlo před začátkem odvykání zajímat. Na naše otázky odpověděl Mgr. Adam Kulhánek, Ph.D.  adiktolog a vedoucí Centra pro výzkum a prevenci užívání tabáku. 

Všichni víme, že kouření opravdu zdraví neprospívá. Přesto se ale zeptám. Proč bych měla přestat kouřit? Co mi to přinese? 

Rozhodnutí přestat kouřit je to nejlepší rozhodnutí, které kuřák pro své zdraví může udělat. Přínosů je opravdu mnoho a nejen zdravotních. Když začneme zdravím, tak díky odvykání může kuřák předejít až 16 druhům rakoviny, výrazně sníží riziko infarktu a mrtvice a prodlouží si život až o několik let. Dále odvykající kuřák ušetří za cigarety až 43 000 Kč ročně. Zlepší se mu fyzička, dýchání, kvalita vlasů, pleti i zubů. Přestane navíc vystavovat své blízké jedovatému kouři a také získá do svého života obrovskou svobodu.

Proč je tak těžké přestat kouřit? 

Klinicky se u dlouhodobého kuřáka jedná o silnou závislost. Nejen na nikotinu, ale také rituálech spojených s kouřením. Intenzita této závislosti je srovnatelná s nelegálními drogami.

Každý přeci chce, aby se jeho rodiče, babička nebo třeba manžel dožili co nejvíce let.
Mgr. Adam Kulhánek, PhD.

Má smysl přestat, i když už kouřím 20 let? Není to už jedno?

Vždy má smysl přestat kouřit. V každém věku a za každé situace. Odvykání kuřákovi přinese pokaždé nějaký benefit. A určitě to velmi ocení i jeho blízké okolí. Každý přeci chce, aby se jeho rodiče, babička nebo třeba manžel dožili co nejvíce let. I proto má odvykání smysl.

Jaká je úspěšnost odvykání? Chci přestat kouřit, už jsem to několikrát zkusila, ale vždy jsem se ke kouření vrátila. Prostě to nezvládnu.  

Úspěšnost odvykání bez jakékoliv pomoci je nízká, asi 4 %. Když ale kuřák využije odborné péče nebo užívá náhradní nikotinové přípravky či léky, může úspěšnost narůst na 30 % a více. Možná se vám zdá, že je to málo. V adiktologii jde ale o vysoké číslo. Léčba závislostí je běh na dlouhou trať. Pacientům ale mění životy k lepšímu.

Čím začít, když chci přestat kouřit? Mám za sebou první krok - rozhodla jsem se, že přestanu. Co teď? 

Ideální je naplánovat si tzv. den D, tedy den, od kterého se člověk stává nekuřákem. Pak je důležité zbavit se všech starých cigaret, tabáku apod. a projít si denní situace, ve kterých si běžně zapaluje. Pro ně by si měl připravit náhradní řešení.

Pokud člověka obtěžuje silná fyzická závislost na nikotinu, je vhodné užívat přípravky náhradního nikotinu nebo speciální léky. Ideální je za tímto účelem kontaktovat odborníka, který pro kuřáka sestaví odvykací plán, pomůže mu s chutí kouřit a s abstinenčními příznaky.

Musím vyhledat odborníka? A na jakého odborníka je vhodné se vlastně obrátit? 

Je to určitě úspěšnější cesta. V České republice existuje řada odborných služeb, jejichž péče je zdarma. Například ambulantní Centra pro závislé na tabáku, telefonická Národní linka pro odvykání, certifikované lékárny nebo adiktologické ambulance. Novým trendem jsou pak mobilní aplikace.

Jak může taková léčba probíhat? Existuje něco, co mi s odvykáním kouření pomůže? 

Kuřák zpravidla dochází ambulantně a s daným odborníkem se připravuje na kuřácké situace, řeší spolu spouštěče chuti i jak předcházet abstinenčním příznakům. Také společně nastavují dávky náhradního nikotinu (žvýkaček, náplastí atd.) nebo užívání léků na odvykání kouření. Specialisté také pomáhají kuřákovi podpořit motivaci nebo jej připravit na tzv. relaps, tedy situaci, kdy se kuřák po určité abstinenci zvonu rozkouří.

Mgr. Adam Kulhánek, PhD.

Vystudoval 1. Lékařskou fakultu UK se specializací v léčbě závislostí. Pracuje jako adiktolog, specialista na léčbu závislostí, v Apolináři na Klinice adiktologie. Pacientům se věnuje na detoxifikačním oddělení. Zaměřuje se zejména na problematiku kouření tabáku. Je vedoucím Centra pro výzkum a prevenci užívání tabáku a také přednáší na 1. Lékařské fakultě UK. Společně s kolegy stál za zrodem první české mobilní aplikace na odvykání kouření Adiquit.

Je lepší přestat najednou nebo to mohu zkoušet postupně snižováním počtu cigaret? 

Vhodnější forma je přestat kouřit zcela. Chutě na cigaretu se dají redukovat náhradním nikotinem nebo léky. S tím kuřákovi poradí lékař, lékárník nebo adiktolog. Postupné snižování cigaret je náročné v tom, že kuřák zůstává stále v kontaktu se spouštěčem (cigaretou, kouřem, vůní tabáku). Proto je pak obtížné tyto situace zvládat a nerozkouřit se.

Existují aplikace, kde si můžu zaznamenávat svůj progres?

Ano, na trhu existuje řada aplikací do mobilu, které kuřákovi například počítají, jak dlouho už nekouří nebo kolik peněz ušetřil.

Jak funguje konkrétně aplikace Adiquit? Jakým způsobem mě motivuje znovu se k cigaretám nevrátit? 

Mobilní aplikací Adiquit provází virtuální adiktolog, který kuřákovi připravuje odvykací plán na míru. Aplikace je založena na klinických postupech léčby závislosti na tabáku, a navíc jsme její účinnost ověřili v klinických studiích. Kuřák si tak v podstatě v aplikaci píše se svým osobním terapeutem a pomoc má dostupnou kdykoliv a kdekoliv ve svém telefonu. Aplikace vznikla v Českém republice v týmu českých expertů. Doporučuji kuřákům podívat se na příběh Adiquitu na webu www.adiquit.cz.

Že si kuřák znovu zapálí, není rozhodně “konec hry”. Setká se s tím většina kuřáků.

Jak se mám vyrovnat se stresem a špatnou náladou? Dříve mi na to pomáhala cigareta. A co ve společnosti? Téměř všichni moji přátelé jsou kuřáci.

V prvním kroku by měl kuřák tyto situace zmapovat - kdy se to děje, jak se při tom cítí, co mu pomohlo, co naopak emoce zhoršilo. Následně by měl vybrat techniky, které mu vyhovují - např. během odvykání v akutní situaci užít nikotinovou žvýkačku nebo použít nikotinový sprej, vyzkoušet relaxační dýchání nebo mindfulness techniky či s někým blízkým sdílet, jak se v danou chvíli cítí.   

Přiberu během odvykání kouření na váze? 

Někteří kuřáci skutečně při odvykání přibrat mohou. Po vysazení nikotinu se totiž mírně zpomalí metabolismus (respektive se vrátí k normálnímu stavu nekuřáka) a peristaltika, pohyby střev. Při odvykání se také zlepšuje vnímání chutí a vůní. Kuřáci pak rádi zajídají chuť na cigaretu něčím sladkým, slaným nebo mastným. Doporučuje se proto pít více vody, dostatek pohybu  a hlídat si změnu jídelníčku. Při chuti na sladké je lepší dát si místo sladké tyčinky třeba banán. 

Co když se neudržím a znovu začnu kouřit? Je všechno ztraceno? 

To, že si kuřák znovu zapálí, není rozhodně “konec hry”. Jedná se o běžnou součást odvykání. Setká se s tím většina kuřáků. Vždy má smysl začít znovu. Ideální je se znovu zaměřit na spouštěče, které vyvolaly silnou chuť na cigaretu, a začít další odvykací pokus. Průměrný kuřák za život absolvuje až 6 odvykacích pokusů. 

Odvykání změní kuřákům život k lepšímu. Chtěl bych v tomto rozhodnutí všechny kuřáky podpořit a popřát jim mnoho štěstí!

Loono podcast: Zdravé kouření neexistuje

Kam dál?