Cholesterol

Cholesterol je látka přítomná v těle, která je součástí buněčných membrán a je potřebná k tvorbě hormonů, vitaminu D a žlučových kyselin. Přijímáme ho z potravy (především živočišné), ale tělo si ho dokáže také vytvořit.

Cholesterol je v krvi přenášen tzv. lipoproteiny.

Rozlišujeme 2 typy cholesterolu

  • “Hodný” cholesterol (tzv. HDL) má ochrannou funkci, protože odvádí nadbytečné tuky z těla.  Přítomnost velkého množství HDL v krvi je v pořádku.  
  • “Zlý” cholesterol (tzv. LDL) se usazuje v cévních stěnách a urychluje tvorbu aterosklerózy. Je proto vhodnější mít malé množství LDL v krvi. 
Optimální hodnota celkového cholesterolu je do 5 mmmol/l, LDL (lipoprotein s nízkou hustotou) cholesterolu do 3 mmol/l a HDL (lipoprotein s vysokou hustotou) cholesterolu nad 1 mmol/l.
Zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi najdeme až u 30 % dospělé populace.

Vysoký cholesterol

Pokud je cholesterol zvýšený už od mladého věku, může se jednat o dědičné onemocnění jako je tzv. familiární hypercholesterolémii (FAH) nebo familiární hypertriacylglycerolémii. Vzhledem k velmi vysokým hladinám cholesterolu je u neléčených pacientů s FAH přítomno přibližně 20x vyšší riziko vzniku onemocnění srdce a cév než u zdravých osob. 

Pokud se váš lékař domnívá, že máte FAH, můžete požádat o vyšetření lipidů v krvi pro kontrolu hladiny různých typů cholesterolu. Také doporučí genetické vyšetření, které potvrdí  diagnózu.

Nejčastější otázky

Čím je vysoký cholesterol nebezpečný?

Zvýšená hladina cholesterolu v krvi přispívá k vzniku aterosklerózy (kornatění tepen) a zvyšuje tak riziko vzniku srdečně cévních onemocnění, jako je infarkt nebo mozková mrtvice.

Příčiny vysokého cholesterolu

Ve většině případů je způsoben kombinací dědičných vlivů a životního stylu. To znamená, že u člověka s dědičnou dispozicí, který však bude dodržovat zásady zdravého životního stylu, bude cholesterol v normě, zatímco u člověka s nezdravým životním stylem dojde k vzestupu jeho hladiny a zvýšení rizika infarktu nebo mozkové mrtvice. 

Jak se vysoký cholesterol projevuje?

Vysoký cholesterol na sobě necítíme, i tak ale poškozuje naše cévy. Stanovuje se z krevních odběrů v rámci preventivních prohlídek u praktického lékaře. U familiární hypercholesterolémie, dědičného onemocnění, dochází k infarktu či mrtvici v mladém věku.

Prevence vysokého cholesterolu

Je důležité navštívit každé dva roky svého praktického lékaře. A to zejména ve věku 18 let a dále ve věku 30, 40, 50 a 60 let, kdy se cholesterol dle vyhlášky ministerstva zdravotnictví měří. Pokud vám praktický lékař předepíše léky na snížení cholesterolu, je důležité je brát pravidelně společně s úpravou životního stylu. 

Co dělat pokud chceme hladinu cholesterolu snížit?

1. Zdravá strava

  • Pokud máme nadváhu/obezitu, omezit kalorický příjem
  • Omezit příjem nasycených tuků, které jsou například v červeném mase a másle
  • Nasycené tuky nahradit nenasycenými a omega-3 mastné kyseliny - olivový olej, ořechy, ryby
  • Zvýšit příjem vlákniny a vitamínů ze zeleniny a ovoce  400g/den - to je například 1,5 salátové okurky nebo 2 celé papriky nebo 3 středně velká jablka. Ideální je ovoce a zeleninu konzumovat. 
  • Omezit příjem soli na 5 g/den. 5 g soli je zhruba 1 čajová lžička. 4g jsou už obsaženy v potravinách, které jíme, takže nám na dosolování jídla zbývá pouze 1 g tedy ⅕ čajové lžičky! 
  • Nekonzumovat alkohol

2. Pohybová aktivita

  • 20-30 minut 4-5x týdně (běh, rychlá chůze, jízda na kole, plavání, intenzivní tanec). Pravidelné cvičení má vliv na tuky v těle, snižuje „špatný“ cholesterol (LDL) a zvyšuje dobrý cholesterol. Má také vliv na další rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění jako je vysoký tlak

3. Přestat s kouřením

  • Kouření samo o sobě způsobuje další poškození cév, snižuje hladinu „dobrého“ cholesterolu (HDL) a zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Co dalšího společně s cholesterolem přispívá ke vzniku srdečního infarktu nebo mozkové mrtvice?

  • Vysoký krevní tlak
  • Vysoká hladina krevního cukru v krvi
  • Nadváha a obezita
  • Kouření
  • Konzumace alkoholu
  • Nedostatek pohybu a spánku

Loono podcast

Blog: Lidé ze své stravy zbytečně vyřazují některé skupiny potravin

Vyvážená strava je jedním ze základních prvků zdravého životního stylu. Právě proto jsme se v jednom z našich posledních livestreamů zaměřili na zásady zdravé výživy s nutriční terapeutkou....... celý článek